De Bushcraft week!

18-11-2012 11:27

Op 5 november 2012 gingen we vanuit de Stoas Hogeschool Bushcraften in de kennisweken! Overleven in de natuur en technieken leren. Van maandag t/m vrijdag gingen we dat ontdekken.Het is maandagochtend en ik pak mijn laatste spullen bij elkaar en doe ze in de kofferbak van mijn auto. De spullen van Levi en Sander volgen al gauw achter mij en rijden richting het station Ede-Wageningen om Klaas op te halen. Op naar Eibergen! Het is 1 uur en 20 minuten rijden en komen aan op het terrein De Voshaar. Andere Natuur&Communicatie studenten zijn er al en zijn bezig om de tent op te zetten. We pakken onze spullen en ik zet met de rest mijn 6 persoons tent op. Dat was al een klus opzich. De groep is compleet en lopen naar ons kamp toe. We gaan vuur maken, maar zonder lucifer of aanstekers. Met verschillende natuurlijke materialen gaan we via een strijker vuur maken. Samen met Anne gaan we vuur maken en dat is 3 keer gelukt! Daarnaast hebben we nog veel hout moeten verzamelen voor het vuur en dat was me toch tillen. De avond kregen we via de catering stampot en hebben we lekker opgegeten. Bij het kampvuur maken we bekers, spatels en andere kunstwerken van hout door middel van een mes en vuur. Het is toch heel gezellig bij het kampvuur en we gaan toch naar de supermarkt en halen lekker eten met een lekker drankje erbij. Bij de kampvuur is het lekker warm, maar wanneer ik even bij het kampvuur weg ben, verneem ik de kou goed! We maken het kampvuur uit en gaan slapen in de tent. In mijn (zomer)slaapzak met een deken over lig ik op een dun matje en bevries van de kou, omdat het -2 GRADEN IS!!! Ik heb het zo koud, dat mijn lichaam het niet meer warm krijgt en kan niet stoppen met bibberen. Anne kon ook niet slapen van de kou en toen heb ik voorgesteld op naar de auto te gaan.. verwarming aan en op tempertuur komen, wat hou ik van mijn auto en ach, we moesten overleven! Dus hebben we geslapen in de auto.

Na een slechte nacht hebben geslapen, wordt iedereen wakker. Er staat ontbijt klaar. Na een goed ontbijt gaan we verder met de activiteiten. We krijgen een rondleiding door het gebied heen. We gaan veel activiteiten doen, waaronder kompas lezen. We kregen een kaart, kompas en een gradenmeter en gingen op pad. Via getallen gaan we de locaties opzoeken en was echt super leuk. Hier zijn we een hele dag mee bezig geweest. De dag erna gaan we knopen leren leggen. Dit is niet zo mijn ding, omdat ik na de tweede handeling de eerste alweer was vergeten. Met de knooptechnieken gaan we constructies bouwen en ik heb samen met Thijs en Klaas een boomwortel uit de grond getrokken dmv de knooptechnieken en beugels. En nu komt het, we gaan vissen! Zelf hebben we hengels gemaakt en wordt tijd dat we ze gebruiken. Op de oever gaat het niet goed en mijn touw brak steeds, waardoor ik niet goed kan vissen. Ik krijg een nieuwe vishengel van de intructeur en ga samen met Daniella in de Canadese kano. Varend over het meertje richting het riet, 3 meter ervoor. Ik weet dat daar de meeste kans is. Met Powervoer aan mijn hengel zit ik geconcentreerd te kijken naar mijn dobber. En de dobber gaat 3 keer onder, maar net te laat. Opnieuw gaat de dobber onder en denk: het zou wel heel gaaf zijn als ik een vis vang.. maar als ik er 1 heb, wat moet ik dan doen??? En ja hoor.. 1  minuut later gaat mijn dobber onder en trek aan de hengel en vang een rietvoorntje!! Super blij met mijn vangst, maar paniek! Moet de vis terug in het water of gaat de vis boven het vuur hangen? De vis ging met behulp van Klaas en Thijs het water in. Terug varend naar de kant gaan we vis eten. Boven het kampvuur hangen de vissen. Ik ben zelf niet echt een vis eter, maar heb toch de helft opgegeten en is best lekker. Een andere activiteit wat we hebben gedaan zijn vallen zetten. Dit deden we door middel van verschillende technieken en we hebben sporen gezocht. Beide zijn leuk om te doen en leerzaam. En dan komen we bij de kip slachten, wat ik heel spannend vind. We lopen met de eigenaar mee en hij heeft al een kip gevangen. Ik geef toe, een groot woord thuis: mocht ik de kans hebben, wil ik het wel doen.. dat zei ik thuis. Eenmaal toen de kip wordt gedood, krijg ik wel een heel klein hartje. Met tegenzin ben ik blijven staan tot op het eind. Toen ben ik in tranen weggelopen en waarom?.. Geen idee, ik denk dat het lag aan mezelf, weinig ervaring met de dood. Even zitten in de auto om bij te komen.. ach een grote mond, maar een heel klein hartje! De laatste nacht hebben we echt buiten geslapen, kijkend tussen de bomen door richting de sterrenhemel. Maar ik vond het doodeng, aangezien ik een spinnenfobie heb! Maar lekker geslapen, zeker weten!

Vrijdag ochtend gaan we het kamp opruimen en de tent en tassen gaan in de auto. We evalueren de week en kijken er heel positief naar terug. Ik heb nog nooit zoveel gedeeld met de spinnen en veel ervaringen opgedaan. Daarnaast heb ik veel gehad aan mijn warme poolmuts, lekker warm wanneer je buiten bezig bent. Na de evaluatie zijn we met z'n allen in het centrum van Eibergen. Lekker bij de bakkerij Bart broodjes gegeten en lekkere dingen. En dan terug naar Ede-Wageningen om Klaas af te zetten en daarna samen met Levi en Sander door naar Ede. Wat is het dan fijn om thuis te zijn en lekker te douchen! En daarna in het weekend maar eerst een winterslaap gehouden... zzzz...zzzzz....zzzzzzz... heerlijk geslapen!!!