De nacht van de nacht

18-11-2012 11:13

Op 27 oktober 2012 ben ik op zaterdagavond naar 'de nacht van de nacht' geweest in natuurgebied Reiderwolder in Winschoten. De nacht van de nacht is een jaarlijkse traditie in Winschoten wat gaat over een huwelijksnacht en is vandaag de 8e editie. Verzamelt op een parkeerterrein lopen we in een groep van 130 mensen naar het natuurgebied toe. Er wordt een toespraak gehouden om op deze nacht stil te staan wat het kunstlicht doet met de natuur en de dieren. Een nacht hoort donker te zijn, maar door de stad wordt het steeds lichter in de nacht. We worden opgedeeld in groepjes van 15 personen en maken een wandeltocht door het natuurgebied. Het licht van de krachtige maan laat ons het pad zien waar we moeten lopen. Langs het pad staan we stil bij een vuurkorf. Er wordt vertelt over de sterren, over geluiden, over vuur en de dood. Terwijl wij verder lopen staan we stil. Kijkend naar een drumlin, een kuil dat is overgebleven uit de ijstijd en dat dient nu als een plaats om geliefden te herdenken. We lopen naar een uitkijktoren en ik ga de toren beklimmen. Ik kijk op een prachtig uitzicht van het landschap, terwijl het licht van de maan prachtig schijnt tussen de wolkjes. Ineens hoor ik een hoop lawaai. Een groep gansen vliegen ons voorbij richting het zuiden. Op naar de laatste locatie, een theater in de open lucht. Er wordt een toneelstuk opgevoerd over licht en donker door middel van een dans. Na de uitvoering loop ik terug naar de auto en sta er meer bij stil wat licht kan doen met een donker landschap. Geen licht is puurder van dan de maan of zon, dat is wel duidelijk!