Paddestoelen Excursie

16-10-2012 10:58

Op zondag 21 oktober 2012 ben ik samen met mijn moeder op paddestoelen excursie geweest. In de ochtend om 10:00 uur moeten we ons verzamelen bij de Ennemaborgh in Midwolda. De groep is compleet, van jong tot oud lopen we in een groep van 15 personen het Midwolderbos in. We houden onze ogen open en kijken rond in de grassen en op de boomstammen. Al gauw roept iemand en gaan er allemaal naar toe. We lopen naar de plek toe en zien de paddestoel 'Elfenbankje'. Met mijn loepje bestuur ik de structuur van de paddestoel. Ondertussen komen we vele soorten paddestoelen tegen. Dan valt een bijzondere paddestoel op, de 'Melkzwam'. De begeleider houdt de paddestoel op de kop en drukt tegen de sporen aan van de paddestoel. Plots komt er allemaal melk uit de sporen. Een stukje verder op komen we een lange dode boomstam tegen die in de lengte ligt en de boomstam is begroeit met mossen en paddestoelen. Daarop groeide een hele kleine paddestoel die je nauwelijks ziet. Ik leg de paddestoel op mijn hand en lijkt doorzichtig met een witte glans. Maar dan zien we roze bolletjes op de boomstam. Het is de paddestoel 'De roze Billetjes Zwam'. Om de naam moeten we allemaal lachen. Een stuk verder op komen we een prachtige paddestoel tegen, 'De Regenboogrussula'. Een prachtige paars glans over de paddestoel die lederachig aan voelt. Na nog een stuk lopen in het bos ben ik samen met mijn moeder weer richting de auto gelopen om naar huis te gaan. Dit was een leervolle excursie en heel leuk. Zonder de groep en begeleiders hadden we nooit zoveel soorten gevonden en gezien. Ik gok ongeveer 20 soorten. Na veel foto's gemaakt te hebben en folders van ClubOldambsterGroen kijken wij terug op een zeer informatieve ochtend.