Excursie veengronden

18-11-2012 12:14

Op 16 november 2012 ben ik samen met mijn mede-studenten van Natuur&Communicatie naar natuurgebied 'De Blauwe Hel' in Veenendal geweest. Dit gebied bestaat uit veengronden. Lopend door het gebied heen ben ik heel blij dat ik een goede 'waterdichte' schoenen aan heb. Het is er drassig en zie veel riet en mossen. De docent vertelt over het gebied en dan worden mijn ogen een stukje groter. We lopen op planten die door de tijd door elkaar heen zijn gegroeit en zijn gestorven en daaronder is water en daaronder grond. We doen een onderzoekje en kijken hoe de bodem is opgebouwd. We lopen een stukje verop en de bodem beweegt. We staan op 20 cm diep plantaardige begroeide planten! We lopen verder en ik ga springen op de bodem en het lijkt wel een aardebeving.. de grond schut heen en weer en lijkt alsof ik surf op de bodem. Heel bijzonder! Na afloop van de excursie ben ik onderweg in de trein naar het hoge noorden. Ik lees het stuk van de veengronden en snap het stukken beter. Het is belangrijk om het in de praktijk te zien. Het is een leerzame excursie geweest!