Interview

03-01-2013 13:28

Persoon 1:

  1. Wat maakt de natuur zo (on)belangrijk voor jou?

Ik heb niet zoveel met de natuur. Sommige plekken zijn mooi om op vakantie te gaan en de natuur te bezoeken, maar in Nederland vind ik het niet zo heel bijzonder. Daarom heb ik er niet zoveel mee.

  1. Hoe zie jij de natuur in de toekomst?

Niet heel goed. Vooral door de opwarming van de aarde. Dat vernietigt de natuur en wie weet uiteindelijk ook de mensheid. Alleen denk ik dat ik die tijd niet meer mee maak.

  1. Waar moet verandering in komen?

Qua toekomst in verhouding met de natuur, ik denk dat er niet veel te veranderen valt. Het zijn zulke matige bedrijven die je niet kan stoppen en bovendien kunnen we niet zonder auto's en de brandstoffen etc.

  1. Wat is jouw gevoel met de natuur?

Ik heb niet zoveel vertrouwen in de natuur, dus heb er geen gevoel bij.

  1. Op welke manier ga jij om met de natuur?

Niet op een hele bijzondere manier. Ik gooi wel mijn afval in de prullenbakken, want heb wel een hekel aan afval op straat of in de natuur. Maar goed, ik rijd ook in een auto en vernietig je daarmee ook de natuur.

 

Persoon 2:

  1. Wat maakt de natuur zo (on)belangrijk voor jou?

De natuur is heel belangrijk voor mij. In de natuur kom je tot rust. Een groene omgeving is veel belangrijker dan een omgeving in een stad. Het maakt een lichaam gezonder een tevreden qua geetselijke emotie.

  1. Hoe zie jij de natuur in de toekomst?

Op dit moment niet heel positief door de opwarming van de aarde. Maar als wij als mensheid met elkaar samenwerken komen we al een heel eind. Ik hoop dat de wetenschap in de toekomst een oplossing kan vinden dat allemaal milieuvriendelijk is.

  1. Waar moet verandering in komen?

De natuur moet zichzelf weer terug ontwikkelen. Wij mensen moeten de natuur ruimte geven zodat de natuur de tijd eraan kan besteden. Wel kunnen wij helpen om bepaalde gebieden te beschermen en dat moet ook ondersteund worden.

  1. Wat is jouw gevoel met de natuur?

Mijn gevoel met de natuur is ontspannen. Na al dat hectische werken is er niets beter dan te fietsen in de natuur. Dat geeft zo'n goed gevoel, heerlijk ontspannen. Daarnaast volg ik ook wel eens een natuuruitje op een zondag. Zo doe ik ook kennis op.

  1. Op welke manier ga jij om met de natuur?

Ik ga zeer goe dom met de natuur. Ik ga altijd op de fiets naar mijn werk, heel soms pak ik de auto. Wanneer ik afval zie in een natuurgebied, neem ik het vaak mee en gooi het later in de vuilisbak.

 

Persoon 3:

  1. Wat maakt de natuur zo (on)belangrijk voor jou?

De natuur is belangrijk voor mensen. Zelf ben ik ziek en vind het dan fijn om de stad uit te gaan en dan naar de echte buitenlucht te gaan. Dat geeft een positieve invloed om je geest en lichaam. Ik snap niet dat mensen de natuur onbelangrijk vinden, want het is de oorsprong van de wereld.

  1. Hoe zie jij de natuur in de toekomst?

De natuur zie ik gunstig. Ondanks dat de aarde zo wordt opgewarmd door de mensheid denk ik toch dat er een ijstijd aankomt. De verdamping door de zon, de stoffen die vrij komen en dan dat alles met elkaar in botsing komt, beloofd niet veel goeds. Maar de mens maakt het er zelf naar, dus moeten we in de toekomst meer denken aan de natuur en de wereld.

  1. Waar moet verandering in komen?

Tja, de mens moet eens leren te verplaatsen in de natuur en de mens moet op zoek naar nieuwe mogelijkheden qua grondstoffen.

  1. Wat is jouw gevoel met de natuur?

Ik heb een positief gevoel over de natuur. Ik kan er nu nog lekker van genieten zolang ik leef en dat zal ik zeker volhouden tot de dood.

  1. Op welke manier ga jij om met de natuur?

Opzich goed. Vroeger toen ik jonger was liet ik vaak kauwgom op straat vallen of in de natuur, maar dat doe ik nu niet meer. Respect hebben voor de natuur is misschien nog wel het belangrijkste.

 

Persoon 4:

  1. Wat maakt de natuur zo (on)belangrijk voor jou?

De natuur is belangrijk, alleen is het zo jammer dat de mensheid zich er zoveel mee bemoeid. Je kan de natuur niet namaken, want de mens heeft het eerder al verwoest. Moet je nagaan dat in Nederland zoveel mensen wonen op zo'n klein oppervlakte. Te gek voor woorden

  1. Hoe zie jij de natuur in de toekomst?

De natuur blijft zoals het is. De mens bemoeit zich er toch wel mee om alles in stand te houden. Dat vind ik opzich goed, omdat de natuur op bepaalde plekken heel kwatsbaar is. Dan is het wel goed dat er verandering in komt in positieve zin.

  1. Waar moet verandering in komen?

Nergens in. Het gaat nu zoals het gaat en de natuur wat er in Nederland is moet blijven en niet vergaan. Het zou zonder zijn als er fabrieken komen waar net een nieuwe vogelsoort zich wil ontwikkelen.

  1. Wat is jouw gevoel met de natuur?

Opzich heb ik een goede relatie met de natuur. Soms ben ik bang dat de natuur instort, omdat het niet altijd in evenwicht is.

  1. Op welke manier ga jij om met de natuur?

Ik ben lid van een natuurvereniging, omdat ik zie dat de natuur niet in evenwicht is. Daar wil ik graag aan meehelpen.

 

Persoon 5:

  1. Wat maakt de natuur zo (on)belangrijk voor jou?

De natuur is mooi, maar ik geef er geen aandacht aan. Ik ben opgegroeid in de stad en ik weet niet echt anders. Ik zit liever achter de computer dan dat ik buiten bezig ben. Dat geef ik eerlijk toe. Geef mij maar een spelletje voor de computer.

  1. Hoe zie jij de natuur in de toekomst?

Als ik de tv zo volg niet heel goed. Dat ze het hebben over de ijstijd en dat de mens het vernietigd. Dus tja, ik heb daar geen mening over, maar ik denk niet heel positief door de CO2-uitstoot.

  1. Waar moet verandering in komen?

Misschien moeten er meer actie komen voor de kinderen in de natuur. Misschien dacht ik er dan wel heel anders over dan nu.

  1. Wat is jouw gevoel met de natuur?

Ik heb niet echt gevoel met de natuur. Ik kom nauwlijks buiten, laat staan dat ik een wandeling maak door de natuur.

  1. Op welke manier ga jij om met de natuur?

Eigenlijk juist heel goed, omdat ik me niet bemoei in de natuur laat ik de natuur hun gang gaan. Dus ik verstoor de natuur niet.

 

 

Dit interview met deze personen levert veel discussie materiaal op. Ieder persoon heeft iets positiefs en negatiefs in zijn en of haar verhaal. Om toch tot een duidelijke conclusie te komen van deze vijf personen heb ik een tabel gemaakt. Wat voor een soort persoon ze zijn en wat hun soort visie is:

Persoon Ethische grondhouding Natuurvisie
Persoon 1 Despoot Holtische natuurvisie
Persoon 2 Partner Cybernetische natuurvisie
Persoon 3 Partner Holtische natuurvisie
Persoon 4 Partner Chaostheoretische natuurvisie
Persoon 5 Partner Holtische natuurvisie